What a beautifull day ......

24 juli 2015 - Seward, Alaska, Verenigde Staten

Dag 17,

What a beautifull day ……

Vanmorgen om 05:15 gaat de wekker. Vandaag gaat het dan eindelijk gebeuren, we gaan naar Brooks Camp om de beren te zien. Tot nu toe hebben we er niet veel gezien,  dus we verheugen ons er enorm op.

Met de camper gaan we naar het vertrekpunt, we vliegen heen met katmai-air. We mogen de camper daar neerzetten voor de dag. Als we daar aankomen zien wij ons vliegtuig al in de hangar staan. Echt super leuk, het lijkt van buiten wel een privejet. Van binnen niet hoor, Er kunnen hier 8 personen in. Ik (Brigitte) ben de lichtste van het stel en mag daarom als co-piloot mee J. Je moet eerst je rugzak laten wegen en daarna moet je zelf op de weegschaal staan. Dan wordt de verdeling gedaan voor wie waar komt te zitten. De vlucht naar Kulik lodge duurt ongeveer een uur. De landing is op een zanderige airstrip. Net zoals je ziet bij Discovery ;-). We moeten hier een uurtje wachten, want er kunnen niet zoveel personen in het watervliegtuig. Dan is het onze beurt om te vliegen, wat een bijzondere leuke maar ook spannende ervaring. Je racet over het water en dan langzaam trekt hij op en vlieg je over het water. Het weer naar Brooks Camp is niet best. Op een gegeven moment vlogen we door laaghangende bewolking en kon de piloot niet zo goed zien waar wij vlogen. Een mijl of wat voor de kust is hij geland op het water en hebben we met het vliegtuig een stuk moeten varen. Toen weer een dot gas en weer gaan vliegen. Na een ½ uur waren wij er dan eindelijk.

Eerst krijgen we een video en een verhaal van een Ranger, hoe om te gaan als je beren tegen komt. Dan wordt je los gelaten. Je moet je rugzak met eten eerst opbergen voordat je aan de wandel gaat. Er zijn speciale plekken waar je buiten mag eten, deze zijn met een hekwerk afgezet. Als we onderweg zijn naar de waterval worden we al door een ranger tegengehouden omdat er vlakbij een beer rondloopt met twee jongen. De beer zelf zien we maar de jonge zitten achter de bosjes verstopt. Dan mogen we weer door en komen na een mooie wandeling (onder klappend en hard pratend) aan bij de waterval. En ja daar zitten en staan ze dan. Wat een gaaf gezicht, de een probeert de zalm met de klauw te pakken, de ander opent de mond en een ander zit onderaan de waterval en wacht op de zalm die het niet red om naar boven te springen. De zalmen worden achter elkaar uit het water gevist en verscheurd en opgegeten. Gelukkig is het door het slechte weer niet zo druk en kunnen we op ons gemak blijven kijken. Wel moet de poncho over de camera want het regent behoorlijk. We kunnen er niet genoeg van krijgen.

Dan gaan we toch even terug om ons op te warmen en koffie met (natuurlijk) weer wat lekkers erbij. We besluiten om nog een keer terug te lopen naar de waterval. Gelukkig maar, want daar staat een berin met vier kleintjes. De kleintjes moeten aan de kant blijven en mams duikt met enige regelmaat in het water om een zalm te vangen. De kleintjes zijn aan het spelen en klimmen af en toe de boom in. Echt zo geweldig om te zien.

Dan is het helaas weer tijd om te vertrekken. We vertrekken nu met een wat groter watervliegtuig naar King Salmon. Het is een heel oud vliegtuig. Toen hij opsteeg kwam het water uit het plafond en de ramen. Vandaar gingen we met modern  en nog iets groter vliegtuig weer terug naar Anchorage. Om half tien zijn we weer bij de camper en gaan weer terug naar de camping. Even nog een hapje eten en natuurlijk de foto’s kijken.

Morgen lekker uitslapen.

Ha Corrie, zo af en toe staan we op een staatcamping, daar heb je dan niks bij maar wel een schitterende omgeving.

Paula, Berend voelt zich hier als een “vis “ in het water. En natuurlijk altijd behulpzaam :-)

Paul en Hetty, mochten jullie niet meer weer weten waar je naar toe wilt, dit is echt wel een land voor jullie.

Bart pak je hengels want het is hier een vis paradijs.

Helen, voor ons helaas maar we komen echt terug J

Voor iedereen we genieten hier met volle teugen

Wout als je net zo’n reis hebt als wij dan heb je een top vakantie. Maar dat zit volgens ons wel goed.

Ha Yvon, het ging net hoor met mijn korte beentjes bij de pedalen haha

Paula vanuit een mooi Seward alvast van Harte Gefeliciteerd dikke xxxxx

Groetjes Berend en Brigitte

1. Paula:
    24 juli 2015
    Jemig!!!!! ongelovig wat jullie meemaken.
  2. Je hebt maar ene.....:
    Hoi Berend en Brigitte
    Wat genieten we weer van jullie fantastische verhalen en foto's. Wat een mooie foto's die je vaak alleen in de reisboeken en folders ziet en nu staan jullie er letterlijk en figuurlijk boven op. Dat moet een geweldige ervaring zijn. Geniet er nog maar van.. is Alaska een ander avontuur dan Canada? Wij houden wel van deze ruige natuur en glaciers. Wij liggen nu veilig in onze haven Volendam er wordt morgen storm verwacht. Groetjes van Dennis en Agnes
  3. Mirjam huttinga:
    24 juli 2015
    Wat een mooie foto's zeg! Dat moet wel echt een geweldige ervaring zijn geweest. Heel gaaf!!
  4. Mirjam huttinga:
    25 juli 2015
    wow! Gave foto's! Maar jullie mogen toch niet zo dichtbij komen anders worden jullie opgegeten. Kus van Sam
  5. Jolanda Huttinga:
    25 juli 2015
    Super gave foto's en wat een ervaring.
    Hier hebben wij vandaag een zomerse storm. De takken en bomen waaien om onze oren. Dus wees maar blij dat jullie in Alaska zijn. Xxx
  6. Paul:
    25 juli 2015
    GAAAAAAFFFF..... Woorden schieten tekort.