van Portage naar Anchorage

21 juli 2015 - Portage Creek, Alaska, Verenigde Staten

Dag 15

Wederom een stralende dag. Gisteravond nog even met een vrouw staan praten over de vakantie en waar wij naar toe gaan. Zij vertelde dat zij die dag w dipfishing gedaan hebben. Dit vindt plaats aan de monding van de Kenai rivier. Nou wil het toeval dat wij daar de volgende dag heen wilde. Op weg naar Kenai zagen we een grote truck rijden met daarop zo’n net, wij erachter aan. Op de parkeerplaats aangekomen is er een man bezig om zijn net in elkaar te krijgen. Dit wilde niet zo vlotten, Berend heeft toen zijn kunde even laten zien en samen met de man dit voor elkaar gekregen. Hij ook helemaal blij. Aan het strand aangekomen is het een drukte van jewelste.  Hele families, tentjes op het strand en tientallen mensen in het water.

Dipfishing  is het vangen van zalmen met een 4 meter lange stang waaraan een aluminium boog van ruim een meter vastzit. In deze boog bevind zich een net. De vissers staan allemaal op een rijtje met de boog verticaal. De zalmen zwemmen er zo in. De visser voelt dat aan de weerstand van zijn speciale vangnet. Daarna wordt de zalm ko geslagen en de kieuwen doorgesneden. Er waren vrouwen bij die de zalmen gelijk fileerden. Wat een mooie rode kleur hebben deze zalmen. We hebben in een half uurtje honderden zien vangen. Alle ingezetenen van Alaska mogen dit de eerste 3 weken van Juli doen. Menig vriezer in Alaska zit nu vol met mooie zalm J. Berend heeft nog geholpen om een zalm uit het net te krijgen en staat daarom met de zalm op de foto.

Aangezien Alaska tot ver in de vorige eeuw russisch was , zijn er wat overblijfselen te zien. Zo is er uit de eind 19e eeuw een Russisch orthodox kerkje en kapelletje te zien in Kenai.

Daarna de gewone handelingen gedaan zoals koffie drinken (met een muffin !!) Verder gereden richting Portage. Onderweg lekker geluncht. Brigitte heeft american pancakes gebakken. We wilden doorrijden naar Portage om een rondvaart te gaan maken op het Portage Lake. Je komt dan tot de gletsjer die in het meer uitkomt. Maar helaas, ze zijnde weg aan het vernieuwen waardoor de boot niet te bereiken was. Toen maar een wandeling gemaakt naar de Byron Glacier. Een wandeling van 20 minuten naar een bijzonder mooie gletsjer. Door flink te klauteren  konden wij er vrij dicht bij komen. Daar hebben we een tijdje alleen maar zitten kijken. Dit vergeet je niet gauw meer. Onderweg hadden we al een campingplaats gereserveerd, waar ik nu dit verhaaltje zit te maken. Het was weer een bijzonder aangename dag , mede dank zij het uitstekende weer.

Dag 16

Vandaag gaan we naar Anchorage, we doen het lekker rustig aan. Onderweg komt er opeens een moose met jong de weg oversteken. Beest helemaal in paniek, weet niet waar het naar toe moet maar springt uiteindelijk de bosjes in met het jong achter zich aan. Wat een schitterende beesten    zijn het toch. Dan weer tijd voor een bakkie koffie, deze vonden wij bij een bakery met wederom een heerlijke muffin.  Even een gesprekje aangeknoopt met andere Nederlandse vakantiegangers, hebben we nog niet veel gezien hier.

Dan weer de weg op en maken nog een stop bij Bird -creek, hier staan ze weer te vissen op zalm maar dan “gewoon” met de hengel. Volgens ons is vissen een van de belangrijkste bezigheden hier.

In Anchorage aangekomen, op zoek gegaan naar het vliegveld waar we morgen naar toe moeten  voor de dag naar de beren. Dan een camping gezocht, en gevonden nog wat boodschappen gedaan en dan is het lekker luieren met een hapje en een drankje. Tenslotte is het vakantie !!

bijgevoegd 22 foto's

1. Paula:
    22 juli 2015
    Goed gedaan Berend en wat ziet de zalm er mooi uit.
  2. Helen:
    22 juli 2015
    Hoi, jullie zijn al helemaal ingeburgerd, komen jullie nog wel terug? Haha
    Genieten met volle teugen!
  3. Rob Gaspers:
    Hi Berend en Brigitte

Prachtige foto's weer,hebben jullie,na het thais-eten,ook nog wat van zo'n verser-dan-dit-kan-niet-zalm gegeten ?

Fijne vakantie nog en geniet ervan.
  4. John en Bart:
    22 juli 2015
    Misschien moet ik toch ook maar eens die kant op gaan. Ik weet hoe lekker die zalm is. ha, ha
    veel plezier verder
  5. Jolanda Huttinga:
    22 juli 2015
    Ik ben erg benieuwd naar jullie berenavontuur!
  6. Mirjam huttinga:
    23 juli 2015
    Wat een mooie foto's weer. Prachtig gezicht die gletsjer en de vissers in de zee!
  7. Wout Jonker:
    24 juli 2015
    Mmm ik ben echt gek op zalm. Beer, eentje meenemen hoor. Wat een trip hebben jullie !