wat een natuur.....

25 juli 2015 - Seward, Alaska, Verenigde Staten

Wat een natuur…….

Dag 18 van Anchorage naar Seward

Dat klonk weer niet goed. Regen op het dak. Alles ingepakt en op pad gegaan naar Seward. Na 50 km een goed koffietentje gevonden  waar we een bak koffie en een apfelstrudel genomen hebben. Hier trok het helemaal open. We hebben een prachtige zonnige dag gehad.  Net voor Seward is er een gletsjer , the exit glacier ,waar we heel dicht bij kunnen komen. De RV geparkeerd en 1,5 mile naar boven geklommen. Onderweg , al tijdens de rit in de auto, kon je al goed zien waar de grens van de gletsjer lag vanaf 1795. In die tijd trok de gletsjer zich al terug, maar tijdens de industriele opmars is het snel gegaan. We konden tot bij de gletsjer komen. Wat een reusachting ding. Dit was maar 2% van het  gehele Harding icefield. Nadat we  hier een tijd zijn gebleven, zijn we rustig afgedaald. Eerst maar een camping zoeken. Dat viel niet mee. De staatscamping aan het meer was al vol. 3 km buiten de stad moest er nog een zijn. De weg erheen was een weg met grote kuilen. We konden hier gelukkig nog een plaatsje uitzoeken in het bos. Elektriciteit erbij !! De camping bestond alleen maar uit vissers met hun gezinnen. ’s-Avonds waren ze de gevangen zalmen aan het fileren. Ze wilden alles aan ons uitleggen. Nog geprobeerd een kampvuur te maken (met nat hout)maar dat was onmogelijk.

Dag 19  Hele dag Seward,

Vandaag mocht (moest) Berend het programma maken. Eerst naar de bibliotheek ,om onze verhaaltjes te plaatsen ,en dan een boottrip laten vastleggen over het Resurrection Bay dat van de Golf van Alaska tot aan Seward loopt. Dit was een 5 uur durende cruise . Een ranger ging mee die alles vertelde over de flora en fauna in dit gebied. We hebben op deze trip 3 walvissen, een kolonie Steller zeeleeuwen, arenden, dolfijnen enz gezien. Het was een geweldige trip. ’s-Ochtends hadden we de camper gelukkig al op een plek aan het fjord gezet waar we nu heerlijk op uitkijken. Dit is weer zo’n staats camping waar je weinig betaald , maar een wereldplek hebt. Voor ons in het waterzagen we zeeotters spelen. Wat een koddige beesten zijn dit. Om ong.21:00 uur lagen ze op hun rug , in het water, te slapen. Het was een prachtige dag met een strak blauwe hemel. Over het algemeen hebben we niet te klagen.

24 foto’s bijgevoegd onder het tabblad foto’s

In de blog van gisteren zitten 2 video’s

1. Paula:
    25 juli 2015
    Mooi..... wat een reiservaring is dit toch weer.
  2. Thea:
    26 juli 2015
    Ziet er weer schitterend uit,maat een mooie reis maken jullie
  3. Jolanda Huttinga:
    26 juli 2015
    Ik heb jullie verhalen en foto's gekregen. Ook de filmpjes van de beren heb ik gezien. Wat ziet het er mooi uit en wat een schitterende reis. Veel plezier nog. Groetjes oma
  4. Elly:
    27 juli 2015
    Wat een mooi natuurlandschap. Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie hiervan genieten. Veel plezier nog. Groetjes El.
  5. Mirjam huttinga:
    28 juli 2015
    Prachtig! En ook gewoon weer walvissen gezien, heel indrukwekkend!