kariboe's,regen en veel mist

1 augustus 2015 - Whitehorse, Canada

Dag 24

Na een goede nachtrust op de campground gaan we verder met onze mooie reis. We gaan over een onverharde weg ,  met nog 150 km te gaan , naar Dawson City. De hele weg gaat over bergruggen heen varierend van 700 tot ruim 1200 meter. Na een half uurtje kwamen we in de eerste wolken.  Je kon weinig meer van de omgeving zien.  We passeerden de amerikaans /canadese grens zonder problemen. Even Later zagen we een  30 tal Kariboe’s lopen. Ook veel mannetjes met enorme geweien. We konden ze mooi fotograferen want het was eg stil op deze weg. Na een uurtje in de camper een bakkie gezet. Je moest zelf wel ,want mensen en huizen waren hier niet. Laat staan een coffeshop .haha Bij het wegrijden begon het gelazer. Dikke wolken met veel regen kregen wij te verduren. Door de wolken waar wij in reden kon je geen hand voor ogen zien.  De weg werd ook steeds gladder door de gravel. De snelheid was er uiteraard helemaal uit. Veel later dan gepland zagen we Dawson liggen. Je kan er alleen komen van deze kant door de veerpont te nemen over de immense Yukon rivier. De 3e grote rivier van Noord-Amerika met een lengte van 3250 Km. Snel een RV Camping gezocht en daarna Dawson ingelopen. Dit stadje is zeer bekend van de goudzoekers. Het ziet er erg leuk uit . Net of je in het wilde westen loopt. Morgen willen we hier een dag blijven en wat gaan zien over het  goudzoeken.

Campground : camping in de natuur zonder voorzieningen behalve toiletten.

RV Camping:    camping met alle voorzieningen zoals electra, water en afvoer .

PS: wij hebben al meer de BBQ gebruikt hier in het “koude” Alaska , dan jullie in Nederland.

Dag 25

Lekker lang uitgeslapen. Daarna eerst een bakkie gedaan bij een leuke bistro in Dawson City. We hoorden dat je op de berg Dome een prachtig uitzicht hebt over Dawson en wijde omgeving. Na een klim van 7 km konden wij van dit schitterende uitzicht genieten. Hier hebben we besloten om alvast een eind richting Whithorse te gaan. Maar niet voordat we een  goudmijn bezocht hadden. Hier stond nog een gigantisch apparaat dat een Dredge heet. Deze graaft met een snelheid van 0,8 km per 8 maanden de rivier door.  En dat 24 uur per dag , 7 dagen in de week. Deze dredge was hier ter plekke gezonken. Nu is het Canadees erfgoed.  De gids vertelde er alles over. Toch was het onvoorstelbaar dat dit begin 1900 gebouwd is en tot in de zestiger jaren dienst heeft gedaan. Na deze interessante uitleg zijn we 130 km doorgereden . We kwamen weer een mooie campground tegen waar ik nu dit verhaal zit te typen.

1. Gerrit en Anneke:
    1 augustus 2015
    Prachtige verhalen en prachtige foto's! Mooi om te lezen en om te zien.
    Geniet nog van de laatste dagen. En voor straks een goede reis terug!