van Dinali naar Palmer

20 juli 2015 - Kenai, Alaska, Verenigde Staten

Dag 13  ruim 20 foto'sbijgevoegd

Bij het wakker worden hoorden we het al : Het regent !! We moeten vandaag  360 km rijden om van Denali NP naar Palmer te rijden. We hebben nog maar een halve tank en hopen straks een pomp tegen te komen. In Alaska weet je het nooit. Na 40 km een pomp bezocht en ons dorstig campertje van $100 aan benzine voorzien. Daarna door gereden tot we trek in koffie hadden. Onderweg geen roadhouse gezien .  Dan maar zelf maar een bakkie gezet.

Na de koffie verder tot we bij een diepe kloof kwamen , de Hurricane Gulch. We konden tot aan de rand komen wat wel erg hoog was. Het werd ook eindelijk droog .Tegen het middaguur reden we Trappers Creek binnen . een boerendorp waar vandaag het jaarlijks Firewood festival aan de gang was. Veel country muziek en veel eten. We hebben ons daar vermaakt en lekker thais gegeten. Met een volle maag door naar Palmer.De zon scheen lekker en de temperatuur liep behoorlijk op.  In een voorstad(je) hebben we geld gepind en boodschappen gedaan. Het valt ons wel steeds meer op dat Alaska erg duur is. Dat komt omdat bijna alles ingevlogen moet worden. Alleen benzine is hier erg goedkoop , $ 1 per liter. Om 17:00 uur bereikten we Palmer. Een camping was zo gevonden. We hebben weer heerlijk buiten kunnen eten en zitten nu lekker aan een bakkie koffie.

Dag 14

Vandaag gaan we van Palmer naar het Kenai Peninsula. We zitten nu alweer een stuk zuidelijker en het wordt hier ook een stuk drukker. We rijden via Anchorage, dit is voor Alaska een zeer grote stad. Eerst weer tanken, wat positief uitviel want de benzine is hier weer een stuk goedkoper. Scheelde toch ruim een dollar op een gallon (3,78 liter) een galon kost hier $3,38 Vandaag is het zondag en dat zullen wij weten. Het lijkt wel of alle bewoners uit Anchorage en ruime omgeving hier naar toe rijden, het is dan ook een gewilde plek om hier op zalm en Rainbows te vissen.

We hebben al heel veel mooie plekken gezien in Alaska, maar dit is echt wel heel mooi . We rijden langs de Turnagain Arm, deze leidt uiteindelijk naar  zee. Werkelijk aan alle kanten schitterend bergen en veel heeeel veel gletsjers. Gelukkig zijn er veel plekken waar je kan stoppen om van het uitzicht te genieten. Je moet je hier trouwens wel goed aan de snelheid houden. Rijdt je te langzaam dan kan je een bekeuring krijgen en rijdt je te hard waar  snelheidsbeperkingen zijn dan krijg je een dubbele boete aan je kont. Dus het is hier wel oppassen geblazen.

Bij het plaatsje Girdwood is een kabelbaan die je 700m omhoog brengt en waar je een schitterend uitzicht hebt op de bergen en gletsjers. J e kan hier nog een stuk naar boven klimmen en dan sta je in de sneeuw. Het is zoals ik dat noem weer eens een echte kuitenbijter.  Het is hier ook een schitterend skigebied. Dus voor de skiliefhebbers is dit misschien wel wat J. Ze zijn hier ook aan het paragliden, fantastisch om te zien.

Dan weer door, maar eerst nog even een broodje scoren en deze op een mooi uitzichtpunt nuttigen. We rijden weer een stuk door en het wordt steeds drukker , we willen ook nog een boottocht gaan maken en zijn dan ook driftig op zoek waar wij heen moeten. We komen uiteindelijk bij een tolweg dus wij daar maar naar toe en komen uiteindelijk bij een 4km lange tunnel.  Wij erdoorheen, komen wij aan in het plaatsje Whittier, hier moeten wij dus helemaal niet zijn want de weg stopt hier en moet je met een ferry mee. Dus dan maar weer terug door de tunnel L.

Uiteindelijk hebben we het wel gevonden maar helaas ging de volgende boot pas om half vijf en we moeten heel wat miles rijden.  Dus we gaan op zoek naar een camping en dat valt niet mee nu al de plaatselijke bewoners hier van het mooie weer en weekend genieten. Gelukkig vinden we een kleine staatscamping aan een mooi meer.

Morgen door naar het plaatsje Kenai.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Paul:
    20 juli 2015
    Er is er eentje die "mobile home" wel erg letterlijk heeft genomen.
    Voor de rest.... het ziet er geweldig uit.
    Beetje jammer dat het weer niet wat stabieler is.
    Veel plezier!
  2. Jolanda Huttinga:
    20 juli 2015
    Hele mooie foto's!
  3. Mirjam huttinga:
    21 juli 2015
    Prachtige foto's en wat een indrukwekkende natuur!
  4. Thea:
    21 juli 2015
    Schitterende foto's en weer leuk om te lezen. Blijf lekker genieten, in Nederland hebben weer mooi weerhaha