Danali national park

17 juli 2015 - Palmer, Alaska, Verenigde Staten

Hallo Luitjes,

Vandaag alweer dag 10 van onze vakantie. Na een koude regenachtige nacht weer even de kachel opgepookt en dan maken wij ons op voor de eerste dag in het Danali National Park. Gisteravond wilde wij daar al op een camping gaan staan maar alles was vol. Daarom een paar mile doorgereden en gelukkig nog een camping gevonden.

Dit had tot gevolg dat we weer over een bumpi stuk weg  terug moesten, het lijkt wel of ze aan alle high ways aan het werk zijn. Maar goed ze moeten hier alles in drie maanden doen. Wij waren de gelukkige die als eerste weer mochten stoppen. Maar gelukkig stond daar Ray, een zeer spraakzame man die daar 10 uur lang op de weg staat om de mensen te laten stoppen of ze slowly door te laten achter een volgwagen.  Hij vond het wel gezellig zo en wij doden zo  onze vijftien minuten.

Bij aankomst in het park zijn we gelijk de camping gaan regelen (hadden we in december al besproken) en de tickets voor onze bustours voor morgen en overmorgen opgehaald. We krijgen ook gelijk de campingregels mee, al de etenswaren moeten naar binnen, als je geen RV hebt kan je eten in een voedsel kluis bewaren, je mag het eten niet onbeheerd achter laten en  er mag geen afval buiten blijven staan en vooral je mag de dieren niet voeren.

Dan gaan we naar het visitorcenter om met een ranger (Jake)een wandeling te gaan maken. Het is al behoorlijk druk dus weinig kans op het zien van dieren. Voor de wandeling krijgen we nog wat veiligheidstips voor als er toch een eland, wolf of een beer op je pad komt.  Het is een mooie wandeling en Jake vertelt veel over het ontstaan van het park en de diversiteit van leven hier. Na twee uurtjes zijn we weer terug en gaan even een hapje eten.  Dan gaan we nog naar een opleidingscentrum voor sledehonden, wat is dat geweldig om te zien. De honden zijn zo enthousiast als ze mogen rennen. Het zijn alaskaanse sledehonden, deze hebben dan ook niet altijd van die blauwe ogen.

Bij terugkomst nog even wat gedronken en dan terug naar de camping. Lekker genieten van het zonnetje en een goed glas wijn. Dan de BBQ aan en een heerlijk maaltje gemaakt.  Voor de volgende BBQ splijt Berend de sparerib en de wilde alaskaanse zalm in moten zodat ze op de BBQ passen.

Dag 11

Vandaag gehoopt op mooi weer, want we gaan mee met de parkbus het Denali NP in. De zon scheen volop. Om9:15 met de bus naar Toklat River, 53 mile het park in. Er mogen geen particuliere auto,s het park in.

De chauffeur vertelde eerst weer de veiligheidsvoorschriften van het park. Als iemand wild zag moest hij WILDLIFE,WILDLIFE roepen. De eerste keer was een Moose op grote afstand. Hij had een enorm gewei. Daarna zagen we een Kariboe. Hadden wij nog nooit gezien. Omdat het  mooi weer was , zagen we ook de hoogste berg van Noord-Amerika de Mt.McKinley. Deze is 6194 meter hoog en wat wij zagen was alleen maar sneeuw en ijs. Het is de hoogste berg die wij ooit gezien hebben. 2000 meter hoger dan de Mt.Blanc.  Als het morgen helder is gaan we deze berg nog veel beter zien.

Na 3,5 uur kwamen we, na een onvergetelijke rit, aan bij Toklat River. Hier hebben we samen een uur door de rivierbedding gewandeld van de Toklat river. Alle rivieren in Alaska zijn enorm breed. Het waaide erg hard ,dus besloten we om de bus weer terug te nemen. Onderweg zagen we een Grizzly, maar het kan ook een stuk rots geweest zijn. Morgen komen we er weer langs. Als deze beer weg is was het een echte !!!! Tegen het einde van de rit liep er een Moose langs de kant gras te eten. Lekker dichtbij. ’s-Avonds heeft Brigitte hout gehaald en het vuur aangestoken . Berend de BBQ opgestookt en de zalm en de sparerib klaargemaakt. Heeeeerlijk !!!! Morgen gaan we weer met de bus het park in voor een langere tocht. Hopelijk is het dan weer mooi weer.

Dag 12

Heel  de dag in Danali nP.  We hebben veel dieren gezien, waaronder  5 Grizzly beren. GEWELDIG !! we laten vandaag de foto’s spreken.

ingevoegd 40 foto's onder het tabblad foto,s

1. Helen:
    18 juli 2015
    Hallo Berend en Brigitte, het is zo te lezen en te zien wel een groot avontuur. Jammer dat het weer soms niet mee zit. Veel plezier nog!
  2. Jolanda Huttinga:
    18 juli 2015
    Wat een mooie foto's zitten er tussen. Het ziet er echt super gaaf uit. Fijn dat het weer ook iets beter geworden is. Xxx
  3. Gerrit en Anneke:
    Ongelofelijk mooie natuur!!!!
    Enne....overdag vlees zien, 's avonds vlees eten dus....
  4. Wout Jonker:
    Nice trip B&B ! Hier in Florida zitten we nu ook in de regen
  5. Mirjam huttinga:
    Wauw! Mooie foto's! Gaaf zeg al die wilde dieren. Op naar nog meer moois xxx
  6. Paula:
    19 juli 2015
    Berend met die hakbijl hoor je er echt bij