Dagje Fairbanks

15 juli 2015 - Denali Park, Alaska, Verenigde Staten

Dag 8

Vandaag een lekkere rustige dag.  Wij zijn naar Fairbanks geweest , de 2e stad van Alaska.Het eerste wat we wilden zien was de Alaska Pipeline. Deze vervoert olie vanaf Prudhoe Bay , in het uiterste noorden van Alaska , tot aan de havenstad Valdez. Dit is een afstand van 800 mile (1280 km).  De constructie van deze , bovengrondse leiding,  is zo gemaakt  dat het de ergste aardbeving kan weerstaan . De leiding kan over de steunen heen en weer schuiven.

Toen naar de bibliotheek geweest om een beetje internet te hebben. Deze was hier super snel. Daarna de stad ingelopen.  Fairbanks stelt weinig voor. Bij het visitor centre waren 2 husky honden. Deze worden opgeleid om eens per jaar een race  te lopen van 1000 mail (1600 km). De eigenaresse vertelde hier erg leuk over. Doordat het zo super mooi weer was zijn we Fairbanks nog even doorgelopen. Daarna boodschappen gedaan bij een gigantische supermarkt. De koelkast ligt weer vol.

Dag 9

We hoorden het al regenen op het dak van de camper. Jammer , want we gaan naar het Denali National park. Het park met een paar enorme bergen waaronder de MT.Mc kinley met een hoogte van 6198 m. door de regen en de bewolking hebben wij er niets van gezien. Maar we zijn hier nog 4 dagen. Onderweg zijn wij nog langs het dorpje Nenana geweest.  Weer een paar huizen en een mooi oud spoorwegstation wat nu een museum is. Leuk al die oude spullen en foto’s.  Op weg naar Denali komen we langs Healy. Hier staatde bus waarin de opname’s zijn gemaakt van de speelfilm” ïnto the wild”. De echte bus staat nog diep in de wildernis . Je doet er 2 dagen over om er te komen. De film gaat over Christopher McCandles die als zoon van welgestelde ouders de wildernis wil ontdekken. Hier hebben we gegeten in een bierbrouwerij. Daarna door op zoek naar een camping. Door de drukte viel dat niet mee. Gelukkig hebben we voor het verblijf in Denali NP 3 dagen een camping gereserveerd op het park zelf waar wij morgen heen kunnen. O ja , het regent nog steeds en de voorspellingen voor de komende dagen zijn niet best.

22 foto's bijgevoegd onder het tabblad foto's

1. Nel:
    16 juli 2015
    Jammer van de regen, maar jullie maken wel weer veel mee
  2. Rob Gaspers:
    16 juli 2015
    Ondanks de regen hebben jullie genoeg aparte dingen om te bekijken,vooral die Alaska-pipeline lijkt me machtig interessant met z'n enorme expansiestukken en glijsteunen.
    Ik hoop voor jullie op nog wat mooie dagen!
  3. Jolanda Huttinga:
    16 juli 2015
    Bizar zo'n lange, bovengrondse pijpleiding. De omgeving ziet er mooi uit. Ik zal een beetje zon jullie kant opsturen.
  4. Paula:
    17 juli 2015
    De bus komt bekend voor, hij had zichzelf toch vergiftigt?