Canada ,Alaska, Canada

10 juli 2015 - Haines Junction, Canada

Goedemorgen luitjes,

We hebben weer internet en dus hier weer een verslag van ons

Gistermorgen waren Berend en ik allebei vroeg wakker, volgens het klokje op de telefoon was het pas zes uur. Toch wat last nog van de jetleg en het verschijnsel hier dat de nachten hier erg kort zijn. Om middernacht is het nog licht en dan wordt het even donker en dan is het om vier uur 's-morgens al weer licht ;-).

Het heeft die nacht wat geregend maar als we uiteindelijk aan het ontbijt zitten komt toch ook het zonnetje weer te voorschijn. Het is ook wat kouder dus houden wij de lange broek en de vesten maar in de buurt. Voor zover het weerbericht uit Canada. Vandaag gaan wij naar Skagway, het belooft een mooie route te worden. Via de Alaska Hwy rijden we richting het zuiden. De snelweg is hier niet zoals wij die kennen, het is een tweebaans weg en komen we ook fietsers tegen. De eerste stop die we maken is bij het Emerald Lake, deze heeft als de zon er op schijnt een fel groene kleur. Langs de weg ziet we opeens Suspensionbridge, wij de weg af en daar naar toe, Deze brug gaat over de rivier de Yukon, Berend de echte durfal van ons beide gaat als eerste erover heen :-). Maar dan ik mij niet laten kennen en ga dan met knikkende knieen toch ook maar.

We rijden weer door en komen bij de kleinste woestijn ter wereld, het is bijzonder dat deze hier is het wordt omringd door hoge bergen en meren, nog even genieten van een heerlijke cappuccino en dan over de Whitepass door naar de grens met Amerika.

We zijn lichtelijk nerveus omdat ze daar nogal streng kunnen zijn en moeilijk kunnen doen over etenswaren. We worden welkom geheten door een "vriendelijke douanier".  De vragen gaan ongeveer zo: wat komt u hier doen.. wilt u werken in de USA, heeft u fruit in de RV heeft u meer dan 10.000 dollar in de RV (was maar waar) heeft u wapens bij u NEEEEE. Dan moeten we nog naar het kantoor voor het nodige papierwerk, vinger afdrukken en een mooie foto en het betalen van 12 dollar mogen wij Alaska binnen.  Dan nog even en dan zijn we in Skagway, we gaan gelijk naar de camping en gaan dan nog even het stadje in. We zijn op tijd terug want het begint behoorlijk te regenen.

Na een zeer korte nacht, we moeten om vier uur op, gaan we met de veerboot naar Haines. Om half zeven vertrekt de boot maar je wordt geacht daar twee uur van te voren aanwezig te zijn. Gelukkig is de camping op de hoek. We melden ons en dan gaat de betreffende medewerker met je mee naar buiten om de voertuig op te meten. Wij hebben een RV besteld van 22 feet, volgens de verhuurder hebben we RV van 23 feet en bij het meten is onze RV gegroeid naar 24 feet want ook de bumpers tellen mee. Dus dat wordt bijbetalen van wel zes dollar. Als je de boot ziet liggen en het aantal auto's en campers dan denk je dat het nooit gaat passen. Maar dat is gezichtsbedrog wat binnen is het net een bouwpakket en worden alle voertuigen netjes neergezet. Helaas hebben we wat bewolking en zijn de omringende bergen niet goed te zien, toch genieten we van de schitterende omgeving. We blijven lekker binnen want het is flink koud.

Na een tocht van ruim een uur zijn we in Hains, hier slaan we nodige boodschappen in, geven de RV weer wat te drinken en gaan dan weer richting de Canadese grens want we willen over de Chilkatpas (1065 meter) naar Hains junction. De weg gaat over hoogvlaktes en wordt omringd door flink hoge bergen. Gelukkig wordt het steeds helderder en de uitzichten hierdoor steeds mooier. Onder het genot van een bamisoepje genieten we hier volop van. Het verbaasd ons hoe stil het hier is, je komt bijna geen mens tegen. Wel veel eekhoorntjes die zie je werkelijk overal voor en langs schieten :-).

Om een uur of vier hebben we een camping gevonden met een schitterend uitzicht op de bergen. Onder het genot van het zonnetje een lekker wijntje en gelukkig weer wifi zitten we na te genieten van deze schitterende dagen.

Groetjes van ons beide

1. Kevin:
    10 juli 2015
    Dat ziet er schitterend uit dame en heer. Hele mooie foto's! Veel contrasten. . Sneeuw, woestijn, bossen, mooie meertjes.. Geniet ervan! Dat lukt zo te zien wel!
  2. Jolanda Huttinga:
    10 juli 2015
    Leuk jullie gesproken te hebben. Xxx
  3. Paula:
    12 juli 2015
    Brigit je bent een echte waaghals