Het echte Alaska.

13 juli 2015 - Fairbanks, Alaska, Verenigde Staten

Het echte Alaska, 20 foto,s

Vanmorgen bij het opstaan eerst even de kachel aangezet, het was een koude en regenachtige nacht.  Dus lekker fris bij het opstaan. Vandaag gaan we niet zo heel ver, het wordt een ritje van ongeveer 200 km.

We gaan voor de derde keer de grens over, nu weer naar Amerika J. Maar eerst even lekker ontbijten en dan de RV weer ontkoppelen van alle slangetjes. Nog even  tanken en dan weer op weg. Na een km of 10 zijn we al bij de Canadese grens, dan moet er nog 35 km gereden worden om bij de Amerikaanse grens te komen. Helaas is de wereld nu wat klein door de laag hangende bewolking. Opeen zien wij iets de weg over schieten, gelukkig loopt het niet gelijk de struiken in maar blijft netjes op ons wachten, het blijkt (bij navraag) een coyote te zijn. Geweldig deze hebben wij nog niet in het wild gezien. Bij de Amerikaanse  grens weer de geijkte vragen maar hoeven we geen papieren meer in te vullen dus is het nu snel gebeurd.  Na een paar km krijgen we trek in koffie en zien een tankstation met een restaurant. We stoppen en gaan binnen om een bakkie te drinken. De koffie moet nog even doorlopen en we mogen het zelf pakken als deze klaar is . We kunnen  op ons gemakje de zaak bekijken. We krijgen hier wel het ultieme Alaska gevoel. De echte berenhuiden met kop en herten hangen aan de muur. De tv staat de hele dag aan en niemand maakt zich druk J. We pakken zelf de koffie uit de kan en raken nog even aan de praat met vier oudere dames uit de USA die ook met een roadtrip bezig zijn. Ik ga even af rekenen, de man kijkt mij zo aan van oh ja natuurlijk en ik moet dan wel twee dollar betalen.

Dan rijden we door naar het bezoekerscentrum van het Tetlin National wildlife refuge en vragen of er wat korte wandelingen gemaakt kunnen worden. Nou dat kan maar heeft u wel berenspray bij u. Dat hebben wij dus niet.  Nou zegt ze dan moet u maar hard zingend de bossen door ;-). We krijgen wat tips en gaan op pad. Gelukkig vind Berend een mooie berenstok en maken wij luid pratend wat tochtjes door de bossen van Alaska. Gelukkig komen we hier geen beren tegen.

Dan rijden we door naar het mooie plaatsje Tok, de plaatsjes hier zijn toch iets anders dan wij gewend zijn. Zie je een naam op de kaart dank denk je eerst nog oh leuk we gaan naar een stadje maar dit is dan niet meer dan  een paar ver uit elkaar staande huizen een benzinepomp en een restaurant annex bar met wat geluk nog een super markt en niet onbelangrijk voor ons een visitorcenter.

We vinden een goede camping en krijgen een uitnodiging om vanavond een live optreden mee te maken.  Daar gaan we natuurlijk wel naar toe. We zetten de RV op de plek, drinken een lekker wijntje en eten een hapje. Om zeven uur is het showtime, en het moet gezegd het is een leuk optreden van Wes Colquette en zijn partner.  Als  hij wat verteld gaat op zijn “Alaskaans”, wij verstaan er geen hout  van, zelfs de paar aanwezige Amerikanen kunnen het soms niet volgen, maar de muziek is leuk om naar te luisteren.

Straks nog even een zonnedansje doen voor een beetje mooier weer morgen.

Dag7

Nou , het heeft geholpen. Lekker buiten ontbijten en op weg naar Fairbanks. Een erg rustige weg met , volgens de borden, veel uitzichtpunten. Alleen zijn ze vergeten de bomen kort te houden. Dus geen uitzicht. Wel een lekker bakkie koffie gezet. Net in de middag kwamen we aan in Delta Junction. Een iets groter stadje dan de rest. Hier eindigd ook de Alaska Highway met een totale lengte van 1422 mile. In dit plaatsje wat folders gehaald over Fairbanks. De dame die ons hielp was blij verrast om mensen uit Nederland te helpen. Dit was nl de eerste keer.

Onderweg zagen we nog een Moose (eland) oversteken. Helaas geen foto van.

Daar gaan we een camping zoeken. Voor het eerst is het vrij druk op de camping met campers zo groot als touringcars. Daar hangt dan ook nog een auto achter.

Aangekomen op de camping besluiten we om de grote sparerib op de BBQ te gooien. Wat was die lekker. Nu is het 21:00 uur en we zitten nog lekker buiten.De zon staat nog hoog aan de hemel , maar we zijn er al aan gewend.

Op deze camping blijven we minstens 2 nachten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jolanda Huttinga:
    13 juli 2015
    Wat een mooie foto's van de Eekhoorn en Coyote. Zijn jullie ook al een beer tegen gekomen?
  2. Paul en Karin Coetzee:
    13 juli 2015
    Hi globetrotters
    So good to see you having fun and getting a true feel of Canada and there language ;-)
    The countryside seems amazing. Briggiette just remember to stay away from those closeups with the bears.
    Also love the postboxes. Take care this week and drive safely.
    Love from us and the doggies
  3. Maaike en Yvon:
    gaaf!
  4. Bert:
    14 juli 2015
    Hallo luitjes,wat een geweldig leuke verhalen. Zo te zien gaat het met Berend wel erg goed ( oefent zeker vast voor de barbeque op 21/8 bij Lakwa).
    Ik wens jullie een hele fijne reis verder en wacht weer op het volgende verhaal.
    Groetjes, Bert
  5. Thea:
    14 juli 2015
    Gave reis zeg, en wat een schitterende natuur, echt mooi en leuk om jullie verhalen te lezen. Blijf lekker genieten en kijk uit voor de beren
  6. Paula:
    14 juli 2015
    Weer een geweldig verhaal van jullie. Wat de beren betreft: niet te dichtbij komen, het maakt ze niet uit of het een Hollandse pot word of zauerkraut mit braadwurst